Het zal de twintigste keer zijn dat ik mijn Instagram open, om nog maar eens door alle berichten, verhalen en reels te scrollen. 20% van mijn berichten is van vrienden en familie, het overige deel is een mengeling van video’s van honden, tips over self-love en niet te vergeten: reclame.
Reclame kent tegenwoordig een andere vorm dan vroeger, namelijk vaak via mensen op sociale media. Het zal je niet onbekend in de oren klinken: de influencers, die om de zoveel tijd een bepaald product in de schrijnwerpers zetten, vanuit een samenwerking met een merk.
Werkt dat echt?
“Werkt dat echt?”, vraag ik me af. Maar ja hoor, ik ben er zelf al een paar keer aan bezweken.
Meisjes, je kent het wel: panty’s die na één keer dragen al helemaal gescheurd zijn en de vuilbak in kunnen. Ik dacht dat probleem tegen te gaan door een nieuwe soort te kopen, na tientallen gesponsorde berichten op Instagram te zien natuurlijk. Die panty’s zijn ondertussen ook al in de vuilbak beland, maar toch zag ik veel mensen ze dragen in mijn omgeving. Het werkt dus écht! En je zou misschien kunnen zeggen dat ik, als vrouw die graag kleren koopt, sowieso gevoeliger ben aan advertenties en sneller over te halen ben. Maar zelfs mijn uberrationele, minimalistischdenkende man is eraan bezweken! Hij wilde altijd al een echte Amerikaanse cowboytrui hebben. ‘Toevallig’ krijgt hij op sociale media reclame te zien over zulke kleurrijke, coole truien. Hij koopt, na lang twijfelen, eindelijk zo’n trui. Hoe het geëindigd is? De trui is nul keer gedragen en is de eerstvolgende keer meegegeven naar de kringloopwinkel. Wil je dus een echte cowboytrui? Rep je naar je lokale kringloop! Misschien hangt die daar wel.
Waarom werkt het?
Maar waarom werkt het influencergegeven? Omdat influencers enthousiast zijn waarover ze reclame maken! Ze hebben het zelf geprobeerd en zien de waarde en de goede invloed ervan in. Ze willen hun enthousiasme overbrengen naar de rest. En dat werkt!
Hoe cool zou het zijn als wij ook influencers zouden kunnen zijn? Geen influencers van een merk of bedrijf, maar van onze grote God! Hoe cool zou het zijn als mensen tot Jezus komen, via ons enthousiasme en onze drang om Jezus’ heerlijkheid te delen met anderen?
Laten we dus allemaal influencers worden, want Jezus is het meer dan waard om enthousiast over te vertellen, om te delen over welke levensveranderende invloed Hij op ons leven heeft. Laten we geen aardse, maar hemelse influencers zijn!