Ideeënplein

Nog geen stemmen

Pleinspelen

ester.louwagie@outlook.com

Er zijn allemaal verschillende postjes met spelletjes die de verschillende groepjes moeten uitvoeren tegen elkaar. Elke groep krijgt een kaartje met het parcours dat ze moeten volgen. Bij elk postje ligt er een blad met uitleg over het spel. Elk spel duurt 10 min.

Verhaaltje als inleiding: David en Jonathan komen super goed overeen, maar Jonathan is een beetje groter en sterker, dus is er altijd iets van ‘competitie’ tussen die twee.

David en Jonathan willen weten wie de sterkste is en daarom moeten de teams tegen elkaar strijden.

Spelletjes:

  1. Het spel begint met twee personen van elke groep die op het laken staan. Zo moeten met dat laken aan de andere kant van de lijn geraken. Als ze daar zijn aangekomen moeten ze terug naar de startlijn. Daar komt er een extra persoon bij. Daarna moeten ze met drie naar de streep en terug. Dit doen ze het hele spel door tot dat ze met heel de groep (leiding included) heen en terug zijn geweest.
  2. De hele groep moet met behulp van bakken (of stoelen) van de ene naar de andere kant geraken, zonder de grond te raken. Daar nemen ze dan iets en brengen dat terug (knikkers). Zo gaat het hele spel door. De groep die op het einde het meeste heeft is gewonnen of als eerste klaar is heeft gewonnen.
  3. Ratten en raven: De twee groepen worden oftewel de ratten of de raven. De ratten gaan aan de ene kant van de lijn staan, de raven aan de andere kant. Dan begint de spelbegeleider het verhaal te vertellen. Iedere keer dat er in het verhaal het woord “ratten” klinkt, mogen de ratten de raven tikken. De raven vluchten intussen naar de achterlijn, waarachter ze veilig zijn. Klinkt echter het woord “raven”, dan vluchten de ratten, en mogen de raven tikken. Kinderen die getikt zijn, kunnen aan de kant gaan zitten. Een andere mogelijkheid is dat kinderen die getikt worden, vanaf dat moment bij de tegenpartij horen. Dan kunnen ze toch blijven meespelen. Een verhaal kan bijvoorbeeld als volgt beginnen: Er was eens, lang geleden in een ver land, een boerderij. Het was een vredige boerderij, waar nooit iets vreemds gebeurde, en waar het leven rustig voortkabbelde. De boer en de boerin verbouwden hun groenten en fruit op het land, en zorgden voor het vee, nooit hadden ze ergens last van. Tot op een dag de boer op een ochtend over zijn akker liep, en in de verte een horde raven zag zitten die van zijn akker snoepten! De boer schrok, en rende meteen de boerderij in, op zoek naar zijn vrouw. Die was juist bezig om rattengif in de keuken te strooien. De boer vroeg... (enzovoort) De rest van het verhaal mag best een zeververhaal zijn, zolang er maar lekker veel ratten en raven in zitten, ook op momenten dat de kinderen logischerwijs het omgekeerde verwachten, of zelfs helemáál niet verwachten dat er nu ratten of raven aan de beurt zijn. Het verhaal is al op voorhand gemaakt.
  4. Elk lid van elke groep krijgt een nummer. Er ligt een bal in het midden en de groepen zijn op gelijke afstand van de bal verwijderd. De leiding vertelt een verhaaltje en in het verhaaltje worden er nummers genoemd. De kinderen met die nummers moeten zo snel mogelijk de bal pakken en die bij hun groep leggen. De leiding houdt bij hoeveel keer een elke groep de bal heeft gehad. De groep met de meeste streepjes wint de opdracht
  1. Er staat een emmer met een bal op een veld. De twee groepen staan in 1 cirkel. Het is belangrijk dat er tussen elk kind van dezelfde groep een kind staat van een andere groep. De bedoeling is dat de kinderen zo trekken dat er iemand van de andere groep de bal van de emmer stoot. https://www.youtube.com/watch?v=O6in795o6F4
  1. Tussen 2 vuren
  2. Estafette: Twee groepen verdelen hun leden over de lengte van het asfalt rond het grasveld. Ze lopen dan een estafette zoals in de atletiek. (als er teveel kindjes zijn voor de lengte van het asfalt kunnen de groepjes in twee worden opgedeeld en wordt het spel 2 keer gedaan.) Als er nog tijd over is laat moeten ze op andere manier estafette loepen (bv achterwaarts, springend,..)

Downloads

BestandsnaamGrootte
Image icon groepsverdeling.png503.81 KB

Geef een reactie