Ni van hier: Beperkingenspel Ni alles is simpel!

“Ni van hier”, dat is het jaarthema van 2023 en 2024 bij EJV. Veel kinderen voelen zich niet alleen dit jaar, maar altijd alsof ze ni van hier zijn. Het kan lastig zijn om kinderen met een beperking volledig te laten meedoen tijdens onze activiteiten. Ze voelen zich vaak anders, alsof ze net niet helemaal zijn zoals de rest. Maar uiteraard willen we hen net zoveel inzetten tijdens de leukste spelen en sporten. Hoe kunnen we kinderen met een beperking betrekken op kamp, tijdens spelletjes en groepsactiviteiten? We denken hier wel eens over na. Maar hoe leuk is het als we kinderen hier zelf over kunnen laten nadenken!

In dit spel leren kinderen hoe eenvoudige spelletjes soms heel moeilijk kunnen zijn voor kinderen met een beperking en hoe ze dit dan kunnen oplossen zodat iedereen kan deelnemen. Zo is iedereen voor even “Ni van hier”!

Het spel

Vertel aan de kinderen dat jullie een simpel spelletje gaan spelen. Begin met één van de onderstaande voorbeelden. Zeg hen daarna pas dat ze bij dit spelletje een beperking opgelegd krijgen. Hoelang je elk spelletje speelt en hoeveel je er wil doen kan je invullen naargelang de tijd die je hebt met de kinderen. Na afloop van elk spelletje ga je terug koppelen met de kinderen:

  • Waarom was dit moeilijk?
  • Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat iedereen kan meedoen?
  • Geef hen wat oplossingen om iedereen te betrekken maar laat de kinderen eerst zelf oplossingen bedenken.

Voorbeelden van spelletjes

  • Verstoppertje
    • Beperking: Blind -> blinddoeken
    • Oplossing: Iemand begeleidt hen; Duidelijk de naam roepen als ze gevonden zijn
  • Zin door fluisteren
    • Beperking: Doof -> (noise-cancelling) hoofdtelefoon
    • Oplossing: Persoon die de zin moet raden doet zijn ogen dicht zodat het dove kind kan liplezen; Doe een variant met gebaren!
  • Touwtje springen
    • Beperking: Geen handen -> vuist maken en sok rond knopen
    • Oplossing: Met z’n tweeën springen; Springtouw aan de armen vastknopen
  • Hardlopen
    • Beperking: Rolstoel -> Gebruik een bureaustoel die rolt (hierbij kan je één kind in de bureaustoel laten deelnemen en vergelijk dan hoe snel die is in vergelijking met de andere kinderen)
    • Oplossing: Op verharde grond spelen zodat het kind vanuit de rolstoel kan meedoen; Zorg ervoor dat het lopen niet om ter hardst is maar verzin er een opdracht bij
  • Quiz
    • Beperking: ADHD -> Zorg voor afleiding waardoor de kinderen zich niet goed kunnen concentreren (leider praat erdoor, laat dingen vallen etc.)
    • Oplossing: Zorg voor weinig afleiding: niet tussendoor praten, liefst binnen want daar is minder lawaai dan buiten, rustig lokaal, herhaal vragen
    • Laat de kinderen zelf ook een beperking voorstellen. Misschien hebben zijzelf of een vriendje ergens moeite mee.
    • Misschien is er wel een kind in jouw kinder- of jeugdgroep die een beperking heeft? Wees dan zeker creatief met de spelletjes en vraag aan het desbetreffende kind om mee na te denken en te vertellen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Einde

Na afloop van alle spelletjes kun je weer terugkoppelen met de kinderen. Vonden ze het moeilijk? Snappen ze waarom het voor sommige kinderen moeilijker is om deel te nemen? Ga hier zeker over in gesprek.

Misschien heb je wel een nieuwe variant op een klassiek spel bedacht samen met de kinderen!
Stuur het ons dan zeker door! Zo kunnen andere kinder- en jeugdgroepen ook genieten van jullie creativiteit.

Veel plezier!